0
ELlSMERÉS Mezőberényi cég kulcsszerepe.a szegedi Villamosberuházásban

Nagy József és kollégái több újítást is alkalmaztak munkájuk során.
Részlet a Békés Megyei Hírlap 2011 május 25-i számából
A társaság készítette a zöldvágányok kiviteli terveit, már külföldön is felfigyeltek a munkájukra.
Egy mezőberényi cég, a Nagy és Társai Bt. készítette el a szegedi 2-es és 3-as villamos- beruházás módosított kiviteli terveit. A cég óriási kihívás előtt állt a munka megkezdése előtt, hiszen Magyarországon először a csongrádi megyeszék- helyen alakítottak, illetve alakítanak ki úgynevezett zöldvágányt. Mindez azt jelenti, hogy , a villamosok nem a hagyományos betonburkolatú vagy zúzottkő ágyazatú pályán közlekednek, hanem élőfüvesen.
Nagy József ügyvezető, vezető tervező elmondta, hogy eredetileg a szegedi fejlesztést is a hagyományos módon képzelték el a település elöljárói, ám a város vezetői végül külföldi minta alapján – úgy döntöttek, hogy megpróbálják a például Belgiumban már bevezetett rendszert hazai viszonyok közé átültetni.
Ezután kapott megbízást a mezőberényi Nagy és Társai Bt. A társaság ezt megelőzően jó néhány beruházásban vállalt szerepet: a cég szakemberei is részt vettek a Szajol–Püspökladány vasútvonal kiviteli terveinek készítésében, ezenkívül szarvasi és telekgerendási cégek számára vasúti iparvágányt, míg az ország szárnos területén vasúti átjárókat, közmű átvezetéseket is terveztek. A szegedi feladat azonban számukra is új volt, hiszen az országban még soha egyetlen településen sem alkalmaztak hasonlót. Munkájuk során egyebek mellett a teljes vágányhálózat, a kapcsolódó peronok, a váltófűtés, a csomópontok, a 600 wattos betápláló vezetékek, az öntözés és a teljes akadálymentesítés kiviteli terveit ők dolgozták ki. A társaság három szakembere fél éven át dolgozott azért, hogy minden az előírások szerint épüljön és üzemeljen, de külső geotechnikus és statikus tervező, valamint a Széchenyi István Egyetem tanszékvezetője is segítette őket. A zöldvágányok mellett két további újítást is bevezettek. A beruházás során a vasbeton helyett műanyag szálerősítésű betont használtak egyes szerkezeteknél, valamint a villamos kitérőket is füvesített kivitelben tervezték meg. A 3. villamos vonal közmegelégedésre már elkészült Szegeden, a 2. vonalat néhány hónapon belül, az 1. számút várhatóan az év második felében adják át. A Nagy és Társai Bt. számára elismerés, hogy már Belgiumban és Angliában is tanulmányozták a szegedi fejlesztésnél elvégzett munkájukat, illetve a BKV is felvette a kapcsolatot a mezőberényi céggel, hogy egy esetleges hasonló fejlesztésről egyeztessen velük. P. G