0

Aktualitások

ELlSMERÉS Mezőberényi cég kulcsszerepe.a szegedi Villamosberuházásban

Nagy József és kollégái több újítást is alkalmaztak munkájuk során.

Nagy József és kollégái több újítást is alkalmaztak munkájuk során.

Részlet a Békés Megyei Hírlap 2011 május 25-i számából
A társaság készítette a zöldvágányok kiviteli terveit, már külföldön is felfigyeltek a munkájukra.
Egy mezőberényi cég, a Nagy  és Társai Bt. készítette el a szegedi 2-es és 3-as villamos-  beruházás módosított kiviteli  terveit. A cég óriási kihívás  előtt állt a munka megkezdése  előtt, hiszen Magyarországon  először a csongrádi megyeszék-  helyen alakítottak, illetve alakítanak ki úgynevezett zöldvágányt. Mindez azt jelenti, hogy ,  a villamosok nem a hagyományos betonburkolatú vagy zúzottkő ágyazatú pályán közlekednek, hanem élőfüvesen.
Nagy József ügyvezető, vezető tervező elmondta, hogy eredetileg a szegedi fejlesztést is a  hagyományos módon képzelték  el a település elöljárói, ám a város vezetői végül külföldi  minta alapján – úgy döntöttek,  hogy megpróbálják a például  Belgiumban már bevezetett rendszert hazai viszonyok közé  átültetni.
Ezután kapott megbízást a  mezőberényi Nagy és Társai Bt.  A társaság ezt megelőzően jó  néhány beruházásban vállalt  szerepet: a cég szakemberei is  részt vettek a Szajol–Püspökladány vasútvonal kiviteli  terveinek készítésében, ezenkívül szarvasi és telekgerendási cégek számára vasúti iparvágányt, míg az ország szárnos területén vasúti átjárókat, közmű átvezetéseket is terveztek. A szegedi feladat azonban számukra is új volt, hiszen az országban még soha egyetlen településen sem alkalmaztak hasonlót. Munkájuk során egyebek mellett a teljes vágányhálózat, a kapcsolódó peronok, a váltófűtés, a csomópontok, a  600 wattos betápláló vezetékek, az öntözés és a teljes akadálymentesítés kiviteli terveit  ők dolgozták ki. A társaság három szakembere fél éven át dolgozott azért, hogy minden az  előírások szerint épüljön és üzemeljen, de külső geotechnikus és statikus tervező, valamint a Széchenyi István Egyetem tanszékvezetője is segítette  őket. A zöldvágányok mellett két további újítást is bevezettek. A beruházás során a vasbeton helyett műanyag szálerősítésű betont használtak egyes  szerkezeteknél, valamint a villamos kitérőket is füvesített kivitelben tervezték meg. A 3. villamos vonal közmegelégedésre  már elkészült Szegeden, a 2.  vonalat néhány hónapon belül,  az 1. számút várhatóan az év második felében adják át. A  Nagy és Társai Bt. számára elismerés, hogy már Belgiumban  és Angliában is tanulmányozták a szegedi fejlesztésnél elvégzett munkájukat, illetve a  BKV is felvette a kapcsolatot a mezőberényi céggel, hogy egy  esetleges hasonló fejlesztésről  egyeztessen velük. P. G